hud-seroja-esa-budi bahasa-akhlak-ikhlas-raja segala unsur-imam mahdi-panji hitam-bani tamim-sirah

puzzles

hud-seroja-esa-budi bahasa-akhlak-ikhlas-raja segala unsur-imam mahdi-panji hitam-bani tamim-sirah nabi saw dan pengulangannya di akhir zaman-rahsia no 1 dan 9-kaitan imam mahdi dan helang-misteri tabut dan persoalan2 berkaitannya-melayu dan kekuatannya-nabi Nuh as-Raja Ahmad-teori relatif-penciptaan manusia-rahsia bismillah-philosophy of lotus in buddhism-mawar sbg lambang kesufian-matrix dari kacamata sufi-nursyahadah-teknologi pembangkitan memori dari al Quran-Rasulullah saw sbg manusia fitrah-nurunnur-formula sabar-formula ikhlas-makna,puji dan taat-lirik2 best-riba' dan kaitannya dgn dajjal-riba' sebagai penghapus ikhlas-titik kebangkitan akhir zaman,strategi kebangkitan~~~~~~

Monday, 13 February 2012

Siapa tahu makna tersirat lirik ini?Jom kita kongsi!


salam semua pembaca,

selawat dan salam buat Rasulullah saw serta mereka yang sejalan dengan baginda sehingga hari kiamat.insyaAllah.

sebelum saya hidangkan anda semua dgn menu utama kita di blog ini,mari kita sama-sama perah otak, sama-sama fikir, apa maksud tersirat lagu ni...

Bagi sesiapa yang bijak pandai, cerdik akalnya, cerah pemikirannya, silakan berkongsi...

kita sama-sama beri pendapat kita tentang apa yang dimaksudkan oleh lagu ni...

kita gabung pendapat kita buat rujukan bagi para pencari di luar sana.ok?


kalau blurr,mungkin boleh rujuk post kami sebelum ini...(sila klik)

selamat berusaha!


"kembanglah kau...kembanglah kau...tera...belum sampai...Dia dekat...tapi jauh...jauh...tapi dekat...teratai bunga indah..."

Cayalah papa rock! satu-satunya papa rock Malaysia...jangan lupa layan youtube di bawah tu...besttt...

Teratai

Artist: Sweet Charity








    Oh teratai bunga indah
Engkaulah pujaan hatiku
Telah lama aku rindukan
Wahai teratai bunga indah...

Sungguh cantik paras wajahmu
Sinar matamu bagaikan suria pagi
Setiap insan selalu terpikat
Memandangmu teratai bunga indah...

Ku tak menyangka wahai teratai ku sayang
Badai taufan datang menghembus dirimu
Engkaupun terkulai dan merunduklah
Layu tak berseri lagi...

Oh tuhan tolong lindungilah dia
Agarku dapat bersamanya lagi
Ku inginkan teratai ku sayang..
Berseri seperti semula...

56 comments:

tembakul... said...

'oh tuhan lindunglah dia...agar 'ku' dapat bersamanya lagi...'ku' inginkan teratai...'ku' sayang berseri seperti semula...'

Anonymous said...

We chose the lotus flower as a symbol for our center, because it is an amazingly beautiful flower that grows in muddy water. The muddier the water, the more the blossom shines. We believe that, in a smilar fashion, our lives expand and flourish as a result of the transformation of the "mud" in our environment (our problems) into challenges, and when we bravely and successfully face these challenges. Recently, scientific research has shown that there is a scientific basis for the cleanliness of the lotus flower. A microscopic examination of lotus petals has shown that their surface is covered by tiny bulges that repel dirt. This self-cleaning phenomenon is called : "the lotus effect".
In addition, the lotus flower is a plant that produces seeds and flowers simultanoeosly. It symbolises the law of cause and effect in our lives. The flowering is the effect of our past deeds. The sowing of seeds determines our future. The simultaneity of both actions, is a hint of our ability to change our destiny in the here and now, through self-empowerment.

The Basic Approach to Life of our center is taken from eastern philosophy. Even so, we believe that it matches quite well western New Age ideas and the Kabala ideas.

Frequently we find ourselves or others grumbling: "If only I was younger, more beautiful , thinner,.. if only I had different parents, a differnet partner, a different boss" - then our lives would be completely different. We often identify the problem as external and we naively think that if we made an external change like : changing our place of work, changing our partner, or getting away from colleagues at work who are annoying us - it would be better for us.
Eastern philosophy teaches us that in order to effectively change our external environment - we must first change ourselves inside. In a way this gives us both complete responsibility, and to the same extent , complete freedom! We no longer have to wait for someone to make the change for us. As soon as we have the awareness and the right tools, we can make the change by ourselves.

Change begins first of all with a change in our outlook.
We are the key players in all our relationships. It follows that we should be able to deeply respect ourselves and our environment. We must understand : that the key to change begins with our internal relationship with ourself, which will lead us to a change in our surroundings. A wise 20th century philosopher said "A person can achieve a human revolution which will influence all the environment".
It's important to remenber : the keys to success are in our hands.

AbdElHmyd said...

Salam.

Teratai?

I like!

Pada pendapat peribadi saya, teratai ni simbol bagi alam yang berlapis-lapis. Kelopak-kelopaknya berlapis-lapis. Telusurilah setiap kelopaknya hingga sampai ke 'titik tengah' lapisan tersebut, walaupun memerlukan korban yang besar.

Orang Malayu dahulukala amat mengerti & memahami maksud di sebalik teratai ini. Tidak mustahil batu-batu nisan lama di Nusantara ni terukir simbol teratai. Mereka sangat spiritual/dalam kerohaniannya.

Teratai juga simbolik untuk bangsa bunga-bungaan ni. Campaka, Kambuja, Taratai, Kanchana, Malati & lain-lain lagi...

Anonymous said...

Deiii...it that u bro? Why take so long time to be here? Nice doctrine.. Smooth and detailing...now I'am here..very sick and tired try to teach a 'parrots'..the way to speak.. Let young generation build their own legacy here...me are nobody..but u know me are 'somebody' right.? Hail bro...my news identity now..tembakul..what a nice name..hahaha..

Nurun Nur 9111 said...

benarlah kata en.Anon...

perubahan sekitar bermula dari kita sendiri...

jika kita tak baik,getaran yang dikeluarkan ke alam sekeliling pun tak baik.

mungkin itula sebab post sambungan masih gagal saya keluarkan kerana diri saya yang masih tak baik untuk bercakap tentang sesuatu yang baik...saya masih kotor untuk berkata2 tentang sesuatu yang suci...

connection masih tak clear.samar2.jadi the big picture masih belum dapat dilihat dgn jelas.jika yang menerangkan tak jelas,ditakuti getaran ragu2 tersampai pula pada orang lain.

jadi lebih baik saya senyap.hmmm...

semoga Tuhan membimbing kita semua ke jalan yang benar...amin...

-Annur-

Anonymous said...

annur,

just voice up freely anything and everything in your mind and in your heart...
let them going out, fly with the flow freely and peacefully...
pls don't keep it so tightly within your self....

the best is just let it go ..and let them go...

after that you would feel much better then....

Anonymous said...

Maaf makcik perkataan sy bkn untk sesiapa...ampun...

Anonymous said...

Gurauan ni selingan jer matlamat jgn dilupa kn...that it annur..! Cari kesan dan perbaiki kelemahan diri..adlah jalan pd keinsanan..kena nilai dan setiap kelakuan yg berubah2 menunjukkn kelemahan kita sbg manusia..berbeza dr insan yg brpegang teguh pd prinsip diri dan kehidupan..walau digoreng dlm kuali smp rentung..sy redha..jika itu kehendak yg maha pemurah..untk anda brdua tokey blog ni...cewahhh.. Salute...! Tmbkl.

Anonymous said...

Kepada setiap pembaca blog sebegini..berilah sokongan dan panduan agar bersama2 kita brgerak dan melangkah dlm satu kalimah..tnpa ada perbezaan ilmu dan pengetahuan..org2 melayu cukup di cerca di sekat di kawal pemikiran,ekonomi budaya dan ugama. Jadi para2 sarjana, inteletual,pemikir berfalsafah,anda sekalian menunggu apa lagi? Tgu maruah ugama dan bangsa diinjak2 oleh sang al gojo? Bersatulah!..

Nurun Nur 9111 said...

ya,betulla tu,en.Tembakul...

org kalau tak kenal kami,mesti ingat kami ni main2 orangnya...

tapi tu cuma selingan,penghibur hati.

hati dan fikiran disebalik semua tu,hanya Allah yang tahu...

ps:maaf semua...(pinjam ayat si tembakul jap,mcm best jer...)

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

dan sebenarnya lirik ni banyak bermain dgn hakikat keesaan Tuhan...

lailahaillallah...

yang mana disebabkan oleh satu badai taufan yang datang lalu teratai2 yang ada...merunduk dan layu...serta tak berseri...bilamana makna kalimah tidak diwariskan,waris cuma dapat kalimah,tanpa makna dan tanpa getaran dari orang lama.

tapi bila masanya tiba,waris yang hak datang semula membela dan mencari makna serta getaran kalimah ini.mereka mencari getaran2 orang lama.getaran2 teratai2 yang telah layu itu.

adakah mereka takut getaran rasa dan ingatan bersambung,dan bangkit semula menentang mereka?

jawapannya..ya...mereka takut...

dan siapa mereka yang takut itu?

itulah Iblis dan segala pengikutnya dari kalangan jin dan manusia...

iblis,iblis...dendam pada Adam,sampai ke cucu cicit didendam jugak...bahana hasad dengki...

ibarat melepaskan kentut sebelum mati...

dan jer...Tuhan bagi kau umur panjang...tapi dalam panjang umur itulah sebenarnya seksaan awal bagi sang iblis itu...api dalam dada setiap masa dan ketika membakar2 dirinya...ibarat neraka sebelum neraka...

-Annur-

Anonymous said...

Deii...apara kentut..puisi brhemah ckit daa...jgn pgl I en tmbkl malu tju..pgl la y.b tembakul..bru ada cara..dlm lgu to ada suatu hakikat kenyataan pabila diselami aduh..sedih giler...tp ada juga hakikat tuhan mengasihi manusia..peh2 pgi2 dh rasa shahdu...

Nurun Nur 9111 said...

Apala semua org melalut ni...
Serius sikit boleh tak?

Use proper wordings ok..

Nanti org ingat kita ni semua gila. En.Purba yang tak diketahui nama, sila duduk elok2 dan bercakap dalam bahasa yang senang difahami. Ingat semua orang boleh faham ke kalau kita ni melalut.. Saya dan adik mungkin boleh sikit2 tapi org lain?

Adik aku pun melayan je. Nak kena sound dulu ke..

Apa pun, terima kasih kawan2 atas pengetahuan ilmu nafas.

Now I am in healing process. Getting better now. Smlm MC. Rehat.

D.Hada

Nurun Nur 9111 said...

salam semua,

ops,D.Hada da marah...jgn marah,nanti sakit datang lagi...

ok boss.lepas ni kami serius sikit.

ps:maaf semua...

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

salam semua,

"jiwa kosong terisi syahadah"

D.Hada,masih ingat ayat ni?

terang sikit.

Nurun Nur 9111 said...

Artikel yang mana ya? Mkn ubat byk sgt sampai jd pelupa.

Jiwa kosong terisi syahadah....

Sangat indah maksudnya. Hanya yang pernah merasai tahu perasaan ini.

Tak fikir apa-apa. Relax. Tanggungjawab dijalankan seperti biasa. Banyak berdialog dengan Sahabat yang Setia Sentiasa.


D.Hada

Nurun Nur 9111 said...

kosongnya jiwa ibarat kosongnya batang pohon seroja.yang ada hanya syahadah...ingatan hanya tertumpu kepada keesaan Allah dan Nabi Muhammad saw.fokus.

melalui laluan yang kosong itu,kod2 keesaan Tuhan terlorong dengan baik lalu membentuk sebuah bunga yang indah di pandangan.

melalui jiwa yang kosong itu,banyak ilmu2 hadir(kod2 keesaan Tuhan)...
alam selalu berjalan dengan fitrah,iaitu tunduk kepada keesaan Tuhan,maka jika keesaan Tuhan sudah hadir dipandangan,banyak ilmu2 alam serta hakikatnya akan hadir...

"kod2 keesaan Tuhan,jika bukan khalifah bernama manusia yang menanggungnya,maka alam dan seluruh isinya akan hancur kerana beratnya bebanan yang ditanggung"

gunung tak sanggup,bumi tak sanggup,awan tak sanggup,haiwan dan tumbuhan pun tak sanggup...tetapi manusia sanggup.

dan kod2 keesaan Tuhan turun melalui takdir manusia...

cth:rasa sedih yang diturunkan kepada manusia,jika kod2 yang sama diturunkan pada langit,nescaya langit akan runtuh kerana tak mampu menanggung kod2 Tuhan yang ada di dalam kesedihan itu.

hmm..
D.Hada,saya da kembali.
terima kasih sedarkan saya.:)

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

Kalau diri tercemar dengan cinta dunia dan takut mati, susah Kod2 Keesaan Tuhan nak masuk.

Ada-ada masa bersendiri dan berfikir itu penting. Kurangkan menonton, mendengar Radio, membaca dan terpedaya dengan iklan, makan yang berlebihan, bercakap yang sia-sia.

Kosongkan diri dari sifat dengki, iri hati, tamak, dan mcm2 lagi penyakit mazmumah.

Baru terasa kejernihan dan kesegaran Kod2 tersebut.

Makin berlumpur, makin cantik teratai tu menjadi.

Makin diuji, makin dekat dengan Allah..

Gugusan Seroja..

D.Hada

Nurun Nur 9111 said...

ya betul,manusia kalau tak diketuk dgn takdir,

memang lalai.
menerawang jer fikirannya,
yang asik dok fikir.

"kejap lagi tghari nak makan apa ek"

takdir ibarat satu ketukan kepala dari Tuhan...

bila da diketuk...baru tersedar...
macam saya tadi,D.Hada ketuk baru tersedar...semalam pulak kepala terhantuk kuat kat bucu meja,pastu benjol...rasa pening kejap lepas kena...nasib baik masih normal.

mungkin Tuhan nak betulkan saraf2 kat otak saya ni kot...hmm..

-Annur-

Anonymous said...

Dan kod2 ahlak dan sifat manusia teradun bersama alam yg luas dimana ianya trbahgi pd dua bahagian hitam dan putih saling brlumba2 mencari kemenangan untk memerintah jiwa sejati..yg pd dasarnya didtgkn khas dr pencipta dgn penuh kejernihan berupa seorg bayi..dimana ianya ditapakn didlm air,diajar kudrat dan keesaan sang pencipta..tp terusan bergelut mengenali ahlak yg sempurna yg dikuasai kegelapan jiwa itu..kotak2 kn laa sifat2 tak diingini bg perjalanan sempurna..hiasi sifat2 terpuji yg tidak disedari..tanpa mendabik dada dan mengangkatkn muka..tunduk laa beserah pd nya...nescaya pasti pulang kepangkuannya...~dato seri tembakul.

Nurun Nur 9111 said...

dan kod2 yang naik dan turun haruslah seimbang...dan setiap manusia bertanggungjawab menyeimbangkan kod2 naik turun itu...

kod naik-amalan ikhlas manusia
kod turun-takdir,ilham,wahyu,keramat
serta qada' dan qadar

setiap amalan manusia,yang diterima hanyalah yang ikhlas.kerana ikhlas itu pati.inti kepada amalan.

kod naik hanyalah yang ikhlas kerana ikhlas itu suci.setiap kod ikhlas membawa maklumat keesaan Tuhan.
dan syaitan akan sentiasa berlegar2 di pembuluh darah manusia untuk menyekat kod2 ini berjalan dgn baik diseluruh badan manusia.adakalanya syaitan akan tahan kod2 ini berjalan dan ditiupkan kod2 kesesatan..

dari makhluk-ikhlas
dari Tuhan-esa

keseimbangan bumi bergantung kepada keseimbangan kod2 ini...

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

"syahadah itu ibarat satu pintu untuk ke dunia khazanah ilmu...sapa yang pegang kuncinya,maka dia boleh masuk...
kalau kita pegang kunci tu,apa maksudnya?dengan bila2 masa kita mampu amik khazanah kat dalam tu...
tapi kena diingat,orang ikhlas ni banyak tingkatannya...ada yang sekejap ikhlas,kejap tak...ada yang banyak kali ikhlas,tapi kadang2 ada sikit2 tak ikhlas...ada yang memang konfem orang ikhlas...iaitu nabi saw...sebab tu kata2 dan perbuatan nabi saw itu layak jadi sunnah ikutan manusia...
ikhlas pun adalah satu unsur...atomnya lebih kecil daripada yang manusia pernah tau...dan dapat kaji...sebab tu perbuatan yang ikhlas mampu masuk ke setiap hati manusia...tapi pun ada syarat,dengan izin Allah...tapi kena tahu jugak,Allah Maha bijaksana...Dia takkan izinkan kalau dia tau benda tu memudaratkan makhlukNya...

orang yang ikhlas ni sentiasa dalam bimbingan Allah...sapa yang lebih Bijaksana dan Maha Tahu selain Allah?
orang yang ikhlas ni ibarat satu penyampai kebenaran Tuhan...(diantara makna syahadah)...
ibarat batang seroja yang mengalirkan air,nutrien dan udara untuk pembentukan sebuah kuntuman seroja yang indah(esa)...
lagi suci batang seroja,lagi indah kuntuman bunga seroja akan dihasilkan...bakal menarik makhluk yang berada di atas untuk mendekatinya...
maksudnya orang ikhlas adalah paling mampu buat orang tertawan dengan kecantikan esa...
tapi dalaman orang tak tahu,betapa terseksa akarnya untuk mencari air dan makanan,menyerap dari segenap sudut hanya untuk menghasilkan satu kuntuman seroja yang memikat tiap makhluk yang memandangnya..."

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

kepada semua,

bersedialah,kita bakal menyambungkan satu lagi tali persaudaraan...

nama saudara baru kita itu,Abu Bakar Assiddiq...:)

ps:hentikan prasangka terhadap beliau,bersaudaralah dengan baik...:)

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

segala puji bagi Allah...

selawat dan salam rindu buat junjungan kita Nabi Muhammad saw...serta sesiapa saja yang sejalan dgn baginda saw...

salam sejahtera wahai semua penduduk dunia...:)

satu tali persaudaraan tersambung pada hari ini...bersyukurlah kita semua...

kepada saudara Abu Bakar,
salam buat anda,kami di sini berbesar hati menyambut kehadiran anda di blog yang tidak seberapa ini...:)

Abubakar Sidiq said...

Salam, saya suka lagu ni. nostaljia lah gitu, masa remaja saya.

Tak tahu pulak ada maksud tersirat.
Saya cuma suka yang tersurat kerana tersirat banyak jerat. Siapakah memerangkap didalam samar dan kesamaran.

Jangan masuk alam samar dan kesamaran nanti sesat tak jumpa jalan pulang.

Belajar Ilmu terang dan jelas macam nabi ajar.
Syahadah punya kekuatan jika kita faham apa itu sayahadah.

Kesaksian tiada Tuhan selain Allah. Dimana Raja-raja melayu kamu letak pada kesaksian itu.Sujud cuma pada Allah.

Kesaksiaan cuma Muhammad satu-satunya pesuruh Allah. Dimana anak cucu nabi kamu letakkan pada kesaksian ini. Setitik airmata siHabib pasti merosakakan seluruh syahadah. Demi Allah.

Kerja siapakah yang merosakkan Islam sampaikan " ada Allah tempat mengadu " yg dipahat kukuh telah tertanggal?

Pastinya Ibliss... Ibliss telah menjadi Tuhan manusia... BENARKAN!
MAHA SUCI ALLAH

Nurun Nur 9111 said...

salam saudara,

saudara pun suka lagu ni ya?samala kita..:)

subhanallah...pastinya saudara berpegang kuat dgn syahadah...ya benar,hanya Allah tempat sujud kami...bukan raja2...

raja2 sebagai lambang kemelayuan,penyimpan khazanah melayu,dan dahulunya sebagai khalifah besar bumi...bukan mereka yang disembah,melainkan Tuhan semata...mungkin kata2 sembah patik harap diampun terlalu dalam kiasannya...harap saudara jangan salah faham...

saya ada terbaca artikel saudara tentang samar dan kesamaran,menarik...sungguh dalam kupasannya...ternyata saudara memang bijak dalam berhujjah..:)

ps:salam buat seluruh keluarga anda...gambar yang anda letakkan gambar anak anda atau anda?comel,penuh gaya kemelayuan,teringat masa saya kecik2 dulu...:)

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

dan jika saudara tiada berminat dgn maksud tersirat,pun tak mengapa...
saya pun suka apa yang tersurat...

dulu saya lalu tepi tasik yang ada banyak bunga2 teratai..indah sangat...kadang2 lama saya termenung kat tepi tasik...

kolam di rumah saudara ada bunga teratai tak?kalau ada mesti sangat indah...kolam tu kolam buatan saudara sendiri ya?maknanya,saudara bukan saja pandai landscape tanaman,tapi penuh dgn ilmu pertanian...bolehlah ajar saya nanti...:)

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

Iblis mmg licik. Umur pun panjang. Dia faham sgt dgn manusia. Cuma dia tak dapat menyesatkan hambaNya yg ikhlas.

Mudah2an kita sentiasa dalam PetunjukNya..

D.Hada.

Selamat datang Abu Bakar...

Anonymous said...

Yg tesirat itu lah yg tersurat..tak kenal yg tersurat mana jmp yg tersirat...tersurat alam penuh indah tersirat alam perlu terjemah...tersurat insan melalui pegalaman tersirat insan itulah pedoman...tersurat kita berkongsi udara..tersirat kita melalui rahsia..jgn abai hak bersaudara..pd yg lemah dipimpin jua...tnpa ada segala prasangka...kerana bisa rosak binasa...menyalahkn sesiapa segala mahluknya..bkn bijak segala bicara..menjadi insan matlamat..isanulkamil itu bonusnya..~tembakul.

Abubakar Sidiq said...

Manusia ini otak depannya menguasai tingkah laku, itulah kita mudah melenting bila ada orang bawak sesuatu yang tidak ikut acuan pemikiran kita.. betul kan?... Otak depan disifat sebagai pendusta tanpa perlu bekata-kata.

Iblis ambil sepenuhnya kelemahan otak hadapan(ubun-ubun).... Ibliss gunakan semua ruang kosong yang ada otak depan.

Menerima Ilmu tanpa fakta itu kerja otak depan... Nur Muhammad Ilmu ' design ' yang cantik. Sapa yang ikut pasti akur. hebatkan Ilmu Nur Muhammad. kerana apa? Ilmu tersebut meninggikan Rasuulullah yang kita cintai. Pasti...

Masakan pembohong kalau nak kawan dengan kita...... "eh omak kau ketiak busuk ". pasti kita tumbuk dia cukup2 sampai mati. pasti!

Ibliss bawa Nur Muhammad kepuncak Maknusiawi. Tinggi tak tergapai... capai-capai tak tercapai... Tingginya penuh kemuliaan Nabi Muhhammad. KIta terus percaya semuanya.

Otak depan kita tak mau kalah dia nak kata dia benar. dia betul.. Tunggu...

Otak kiri dan kanan kanan ada data tentang ketuhanan. Allah itu Maha Esa. Berdiri dengan sendirinya....

Nur Muhammad merendahkan ALLAH. tolak semuanya... ia dari Ibliss. kenapa? kerana jika Nur Muhammad benar pastinya anak cucu nabi sebahagian dari Nur Muhahammad.. Semua kita terus terusan setia pada sihabib. tidak begitu hidup ini... Tidak.
Islam milik manusia untuk manusia dan tidak dijaga oleh satu keturunan. tak mungkin. Syurga tiada tinggalkan ejen-ejen diBUMI.
Maha Suci Allah

Anonymous said...

Kelainan itu keistimewaan yg diangkat pd setiap insan..diberi,dianugerah mengikut giliran..menerima kenyataan ikut acuan...untuk memastikan hakikat kebenaran tiada ayat dpt dimaklumkan..hakikat rasul perlu pegorbanan iktikad nabi penuh cercaan...pandanglah arah jalan kehadapan..otak dan akal menapis kebenaran...tp tiada cahaya dpt diterjemahkan oleh akal yg tau cari makan...hanya kehampaan menanti didepan sedangkn rahsia ada dibadan..salam perkenalan hamba ucapkn...budak degil hamba kenalkan..jgn saudara tersinggung perasaan..hamba jahil dlm berperanan..maaf jua hamba pohonkan kerana iblis ada dibadan...terkeluar dia kita tak perasan...~tembakul.

Nurun Nur 9111 said...

salam sejahtera semua,

kami hormat pendapat saudara,kami juga akur dgn ketinggian Tuhan,Nabi Muhammad saw juga tunduk pada kebesaran Tuhan.

tiada siapa mampu menandingi Tuhan.kerana Tuhan itu Maha Tinggi.

setinggi mana burung terbang,ahirnya akan pulang ke bumi tempat sarangnya...terbangnya keatas untuk mencari makan,kembali ke bawah kerana fitrahnya mahukan tempat berlindung dan berehat setelah berpenat2an mencari rezeki...

saudara,sila tunjuk ajar kami lagi...kami benar,budak baru blaja,salah dan silap sila tunjukkan...

segala puji bagi Allah kerana takdir pertemuan kita semua.sungguh setiap manusia adalah pelengkap bagi yang lainnya...

dan anda,adalah pelengkap kami disini...

ps:silakan sahabat anda,Ali Osman beri komen juga..:)kami jemput...

-Annur-

Anonymous said...

tq...sy juga tak mengerti pencarian ini penuh misteri....tak penah selindung megenai diri...tak penah brhajat menjadi sufi jauh sekali menandingi nabi...bahasa jin hamba tak pasti....mmg hamba tidak mengerti kalam apa bijak bistari....kalam hamba mmg tak pasti mgkn iblis pesongkan diri...maaf tuan curiga dihati...kepastian perjalanan perlukan bukti berhajat dihati ingin mengetahui rahsia kalam terperi....sila tunjukkan pegetahuan diri...mudah dan jelas tak musykil dihati kalam tuan bijak bistari mmg tidak hamba tandingi....hamba manusia msih mencari..-tembakul.

Nurun Nur 9111 said...

Ada Hadis nabi ttg point:
Yang Halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Diantaranya adalah samar-samar. Nabi menyuruh kita meninggalkan yang samar-samar untuk menjaga agama kita.

Saya juga pernah suatu ketika suka bermain kata dan sukar memberi kata putus. Suatu hari saya ditegur oleh seseorang supaya saya tegas membuat keputusan. Jika Ya, maka Ya dan jika Tidak maka Tidak.

Jangan biasakan bermain dengan kata kerana kita bukan ahlinya. Dan lebih memberi kesan yang tak elok apabila ia disalah-ertikan dan membawa kepada kesesatan.

Saya juga suka falsafah dan ilmu hikmah, namun, yang wajib dan terang itu lebih mudah kita pegang. Dan kita akan lebih yakin dan pasti. Di situ ada ketenangan dalam beramal. Saya setuju dengan Abu Bakar.

Walaubagaimanapun, kehebatan Allah juga tersimpan di dalam yang tersirat. Kadang-kala bertemu, maka hati mengakui kebenaran dan kehebatanNya.. Bukankah yang Rahsia itu kekal Rahsia? Biarlah Jauhari yang mengenal Manikam. Tidak perlulah Jauhari menghebohkan pada yang lain. Diam, akui KehebatanNya dan lalui hari dengan jelas dan amalan yang konsisten.

Selamat Beramal!

D.Hada

D.Hada

Nurun Nur 9111 said...

Apapun, seni itu tetap indah...

D.H

Nurun Nur 9111 said...

Mesti bagi yang mencintai Tuhan mati tu best kn?

Nurun Nur 9111 said...

Setiap kita punya personaliti dan cara berbeza..

Unik dan istimewa. Lebihnya antara kita di mata Allah ialah Taqwa dan itu RAhsiaNya.

Sesama kita ialah sillaturahmi..
Jangan bermusuh..Saling bertukar pendapat dan manghadapi perbezaan dengan hati terbuka.

Tembakul..jgn ambil hati ya..maaf andai terkasar bahasa..

D.H

Abubakar Sidiq said...

Kita sekian lama disaji dengan ilmu Ketuhanan dari orang2 sufi dan ahli tasauf.

Apakah itu doa? Apakah hukum berdoa? Terkabulkah sesuatu doa? Apakah kekuatan doa? Siapakah yang layak berdoa?.

Alamat kena betul pada pencipta baru doa ada nilai harga.
Allah itu perlu diterjemah dalam setiap tutur bicara. Contoh kita sering terlepas kata marahkan seseorang sampaikan mendoakan keburukkan orang itu. benarkan? Apakah kamu bimbang dan rasa berdosa dengan doa itu. Who are you? Relaks la! Jangan direndahkan Allah Tuhan kamu. Dia sangat2 mengerti rasa marah kamu. Bukah Dia Maha mengerti. Pastinya. Tidak merosakaan apa-apa doa itu. Minta kemaafan cuma pada kawan kamu sahaja. Allah let it be masakan ALLAH berkecil hati. Jangan sekali-kali sifat lemah manusia dletakan pada Allah Tuhan kamu... belajr sikit2 belajar sampai pandai.. Kenali Allah Tuhan kamu. kamu pasti rasa sesuatu yang lain dihujung setiap perkenalan. Pastinya.

Abubakar Sidiq said...

Tembakul aku sayangkan kamu.. Masakan aku marah... Betul aku memang sangat sayangkan kamu lebih dari yang lain. Aku tak tahu kenapa. Inilah aku dengan mulut yang tidak tahu berdusta. Maha Suci Tuhan

Nurun Nur 9111 said...

Subhanallah...
Alhamdulillah...

Nurun Nur 9111 said...

Hanya Allah yang mengerti hati ini..

sesungguhnya setiap pertemuan diaturkan oleh Allah..

Segala puji bagiNya...

Semoga Cahaya Syahadah meyatukan hati kita...

Amin...


D.H

Abubakar Sidiq said...

Salam sahabatku semua,

Jika kamu perhatikan semua tulisan aku. Kata-kata biasa seperti Insyaallah dan aku insan lemah cuma Allah yang mengaetahui tidaka akan ditemui langsung. pastinya kerana apa? apakah aku terlalu hebat maka aku sombong dan angkuh. Tidak begitu. semuanya dari ku pastinya dari Allah Tuhanku. Aku tidak dibenarkan meletak ayat2 tersebut oleh Allah Tuhanku. Itu aje tiada alasan lain. Itu membezakan aku dengan kamu kerana aku pekerja Allah.

Tanya sama itu Hud-hud lirik Loloq rasanya. Bukan itu kita nak cerita. Siapakah Ashif bin Barkhiya disisi Allah.

Ummum semua tahu ceritanya dengan sekelip mata Singgahsana Balqish tesergam dihadapan Nabi Sulaiman. Kenapa tidak Nabi Sulaiman saja.tidak mampukah? Pastinya nabi Sulaiman tidak mampu. Pergilah bertanya sesiapapun biarapun Wali Allah zaman ini. Pastinya dia tidak tahu. Ashif bin Barkhiya aku kenali melalui Allah Tuhan ku. Dia adalah maklhluk sama seperti aku dan kamu. Dia diangkat taraf kenanusiaan mengatasi Nabi Sulaiman kerana apa? Dia kenali Allah Tuhannya dgn sebenar-benarnya.

Siapakah nabi? Siapakah Wali? Siapakah pula aku?
Nabi adalah manusia yang diaturkan seluruh kehidupan Awal kelahirannya. Nabi adalah ketetapan yang tidak boleh dirubah. Nabi manusia 50-50 manusia dan malaikat (maksum)kerana Nafsu yang Allah letakkan. Wali manusia yang menghampiri Nabi begitu takut dan malu kepada Allah sehingga diangkat tarafnya Tinggi. Dia mannusia yang pastinya boleh tewas ditangan Ibliss. Ikhlas sahaja mampu mengalahkan Ibliss.

Sipakah aku. Aku adalah makhluk yang sama seperti Ashif bin Barkhiya. Kukenali tuhan ku mengatasi yang lain. Kulalui jalan perkenalan yang penuh siksa diawal usia 3 tahun. Ku dididik oleh Allah Tuhanku dengan jalan kesakitan JIWA yang amat sangat sehinggakan untuk bernyawa esok pun aku tidak mampu. Aku pernah diletak bersama-sama manusia bijak dan aku dikeluarkan olehNya. Aku pernah diletakkan bersmama orang-orang jahat dan aku menguasai mereka. Mereka tidak dapat mengambil aku menjadi mereka. Allah mengeluarkan aku dari situ. Aku dihalang berkawan dengan mana-mana gadis sehingglah perkahwinanku. Isteriku dipilih oleh Allah Tuhanku. Allah menhantar seorang gadis kerumahku atas permintaan aku. Aku sayang ibuku mengtasi yang lain. Sehingga Allah cinta dan kasihkan aku mengatsi manusia yang lain. Allah begitu mengasihi aku sehingga semua permintaanku ditunaikan. Aku malu dengan Allah tuhanku sehingga aku menolak nikmat dari Allah. Allah tidak memaarahi aku malah Allah lebih sayang dan cintakan aku. Aku adalah lelaki yang diajar oleh Allah secara terus. Aku diajar apa itu Ruh, Jasad dan JIWA oleh ALLah Tuhanku. Aku dibawa kedataran tak bertuan Oleh Allah Tuhanku. Belum ada seiapapun pernah kesana kecuali aku. Kerana aku yang pinta. Allah pasti tunaikan. Aku lah lelaki yang berani mengaku aku diKasihi, dicintai dan Disayangi ALLAH Tuhan. Aku bukan pendusta Demi Allah Tuhanku.. kucagarkan sahabatku Ali Osman, anakku dan Isteriku dihadapan Allah. jika ku berdusta pasti kami semua dipanggang neraka Allah selamanya... Tanyakan pada sahabtku dia juga kenal Allah sama sperti aku. Aku bawa dia mengenali Allah Tuhanku. Allah Tuhan ku sangat mengasihi Ali Osman bin Idris.. Maha suci Tuhan.

Abubakar Sidiq said...

Salam sahabat,

Usah bimbang, usah khuwatir aku bukan PAS ataupun Umno.. aku sama macam kamu... politik kena tahu. Kekasih perlu tahu segalanya. Ada satu cerita..... jeng jeng.

Entah kenapa tak pasal-pasal tertumoiuh dalam longkang. Ku tolong keluarkan dia dari longkang.. Ku pimpin tangan situa.. Oh Wali Allah rupanya kamu. "jalan hati-hatilah nanti bahaya pakcik ooi".... kataku pada siWali. "aku kurang tidur juga kurang makan"... katanya Wali. Tiada rumah kah kamu Pakcik ooi.... duit adake untuk makan?"... kata ku lagi. " tidak gitu.. aku kurang tidur kerana tahajud ku.. aku kurang makan kerana puasaku" ..... Oh gitu... Fahamlah aku ini wali benar2 bukan goblok. Terus saja siWali berjalan.."nanti dulu Pakcik ooii" kataku.. " PRU13 dah dekat ni. kamu undi siapa" kataku... :" undi itu rahsia" kata siWali... aku tahu kamu pasti undi 'dacing'kan"....kataku.. Menggaru kepala siWali... bagaimana kamu tahu. Kamu juga wali seperti aku? kata siWali...... "masakan saya cuma manusia. Itu didahi kamu ada terpampang ada lebam gambar dacing".. aku pasti tahu.... Binngung siWali melayan aku....

Nurun Nur 9111 said...

Aku juga bingung...=(

Teruskan...

Nurun Nur 9111 said...

Setiap Zaman ada cetusan tersendiri...

Exst

Abubakar Sidiq said...

Salam sahabat,
Kemana perginya siwali tadi... sudah terbang barangkali. Gila apa manusia.

Orang2 sufi dikatakan kasyaf... aku kenali ramai mereka yang Wali Allah. Bezanya mereka tidak mengenali aku.

Diantara dahi dan kening adalah penentu Islamkah dia, Hindukah dia, Kristian kah dia, Buddha kah dia atau yahudikah dia... Semua kamu patut-patut nampaak benda ini. Inilah penentu kawan atau musuh.. maafkan saya untuk menulis sesuatu rahsia besar. Hindari anwar Ibrahim. Pastikan dia tidak memrintah Malayasia. Semua kamu dengan segala kekuatan yang ada wajib berjuang menentang mamat yang namanya Anwar bin Ibrahim. kenapa?

Sesiapa ingat Mahathir fitnah Anwar liwat pembantunya. Anwar bukan lelaki jenis itu. Berdosa besar memfitnah kawan sendiri. Bodoh kah Mahathir? Tidak kan. Mahathir berjiwa besar. Mahathir mahu bunuh kerjaya politik Anwar. Anwar adalah seorang yang kanan dalam Freemason.. Mahathir sanggup berdosa demi Melayu dan Islam. Percayakan saya. Saya tidak berdusta.

Tuduhan liwat Anwar harini oleh Najib sangat berlainan. Najib fitnah demi kuasa. Mahathir memfintah Anwar demi umat manusia.

Maha Suci Allah

Fenomena Zaman said...

Assalamualaikum Warahmatullah

Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah

Salam ukhuwah daripada saya untuk semua saudaraku disini.

Selamat datang diucapkan kepada Tuan Abu Bakar Siddiq.

Rasulullah pernah berpesan, Syaitan dan Iblis telah berputus asa dalam percubaan menyesatkan kita di dalam perkara-perkara yang besar. Tetapi berhati-hatilah dengan perkara-perkara yang kecil.

Maka perkara-perkara yang kecil inilah yang kita perlu perhatikan dan teliti dengan betul-betul.

Bukankah begitu Tuan Abu Bakar?

Salam perkenalan daripada saya, saudaramu....

Fenomena Zaman.

Abubakar Sidiq said...

Saya kurang faham boleh jelaskan Fenomena Zaman soalan kamu

Nurun Nur 9111 said...

salam semua,

Alhamdulillah...sekarang aku lebih tenang wahai Abu Bakar...berfikir tentang kesamaran benar2 menyerabutkan fikiran.aku rasa lebih tenang dan yakin berpegang pada yang jelas.rasa terbuka ikatan diri.

"setelah penat berterbangan,akhirnya pulang kesarang ku rasakan lebih tenang kerana itulah fitrahku"

"tempatku bukan diatas sana,tapi dibawah sini,cuma kadangkala aku keatas untuk mencari rezeki dan menghibur hati yang lara,bila puas,ke bawahlah aku akhirnya"

"bermain dgn ilusi,tapi tak sedar diri di bumi,akhirnya aku berkhayal sendiri,terlanggar tiang baru aku sedar diri"

Alhamdulillah,terima kasih wahai Abu Bakar...sila tunjuk ajar lagi...:)

-Annur-

Abubakar Sidiq said...

Tuhan kamu adalah Allah. Tak nampak bukan tak ujud. Ujud yang Esa.

Ibliss hebat sangat ke sampai nak lawan Allah... Pasti tidak. Ibliss tak hebat mana pun. Allah mencipta semua makhluk... wajib pengabdian hanya untuk Allah.

Soalannya kenapa Ibiss ketegar sangat. Allah yang di lawannya.

Ada satu lagi makhluk namanya Dajjal. Kuat tak mati-mati. Sama macam aku. Hebat sangat sampaikan Bumi mahu dipunyai. Gila apa Dajjal. Kau dan aku sama aje wahai dajjal Oooi.

Tak hebat mana Ibliss dan Dajjal. Masakan Allah Tuhan ku tidak tahu apa maunya dua makhluk ni. Allah yang mencipta mereka.

Ibliss pengabdian pada Allah ialah dengan melakukan kemusnahan. Rosakkan semua imam amal pahala.. Gila
Jika Ibliss buat baik dia berdosa pada Allah. Ibliss dicipta untuk menyaingi Allah. Pasti. Ibliss tidak kenal dirinya. Ibliss cuma kenal Tuhan.
Sama juga dgn Dajjal. Dia ni kena buat sebanyak mungkin pendustaan terhadap Allah. Jika Dajjal berkata benar dia berdosa pada Allah. Dajjal juga disifatkan tidak kenal dirinya. Pengabdian kepada Tuhan dengan dusta sebanyak mungkin Malang dan kesian untuk Ibliss dan Dajjal.. Semua keangkuhan mereka pada Allah telah disemat kukuh dikalbu Ibliss dan Dajjal oleh Allah. Siapakah yang tertipu akhirnya.. Pastinya dua ekoq ni.Ibliis dan dajjal. Maha Suci Allah

purba aka iskandar zulhaq said...

dasyat sungguh komen anda semua.,dgn tulisan kenal pedusta...dgn kesamaran sesat segala..,aduh...nasib ku xjdi wali nahas klu jd sufi.....di adili tanpa megerti...kita cerita allah yg mana ni? Gelaran maha suci? Dah tak da keje laa dia..ramai nk ganti...dgn puisi katanya jin yg bunyi? Hahahaha ..lucu skali...dgn kesamaran belum pasti? Muhamad yg mana ni? Allah maha suci? Kejahatan sudah kenali? Kesian kao setan...kesian jua kao iblis sering disalahkan kerana megenali sang pencipta kononnya..kao laa dalangnya...pernah diaorg tanya dr mana masak nya nasi? Dr api..pernah diaorg tanya mana dtg air kopi? Hehe..kao juga malaon todi....nk rasa mcm mana dlm api? Kao semua bangang tak megerti.,suka mehukum tanpa bukti....buat perbandingan tnpa meneliti...brkata sesuka hati bagai kakaktua memberi salam tp xmergerti...tentu ada yg marah kan? Salah kah kita brtukar2 pegalaman tanpa cuba prasangka pd yg lain? Pernah ada diantara kalian xmkan nasi brbulan? Brkata2 10patah perkataan setiap hari selama 6bln? Mgkn lbih pd tu,amalan kalian dasat...trus hukum sesat,kesamaran,pendusta....pernah sy gunakan? Oh tak boleh sy xknal nur muhamad..design terindah ciptaan setan...sebutan antara kalian...cukup smp disini sy dijuihkn..ilmu tuhan mcm belacan dibungkus di labelkan tanpa kajian..konon dah pandai ilmu kemanusian...dr ku khayal smua kejutkan...letak dlm tulisan kononnya blogger untk perjuangan...mendidik bangsa tp menjadi hakim...maaf ingat nk pecah rahsia iblis tp dia lg bijak pecah rahsia saya...untk tuan hj abu bakar..jika sy xsalam anda dlm masa trdekat ni...rasanya kafir laa sy disisi allah...tiada yg kau
ada ya allah selain aku..tiada yg ku ada selain selain kao ya allah...

Nurun Nur 9111 said...

salam,
sila berhubung dgn kami melalui email wahai tembakul...kita perjelaskan segala...

sini bukan tempatnya...ramai memandang,menanti kita untuk berpecah.sekali terpecah,kita semua dalam bahaya.

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

salam,

kepada semua,perbincangan bagi post ini kami tutup sampai disini.

jangan sesiapa sambung perbualan terakhir ini.jangan diperbesar api yang ada.

berjumpa di post seterusnya.

-Annur-

Nurun Nur 9111 said...

kami tegaskan,tiada lagi komen dari pembaca untuk post ini.cukup sampai sini dan berjumpa di post yang seterusnya.sesiapa jua yang komen selepas ini,kami akan delete.

jika berminat untuk memberi komen tentang perkara lain selain ini,silakan di post2 yang lain.

sebarang pendapat berkenaan lirik lagu ini,sila hantar pada post "Oh,Tuhan...tolong lindungilah ia" kerana keduanya adalah topik yang sama iaitu teratai.

jangan sesiapa cuba bermain dgn api yang ada.

-Admin-

tentententen said...

lol, you gaise have remarkable thought. I admit this song has million meanings. I simply think teratai represent a women the singer adore long ago or might be her daughter or sister. she used to be beautiful. But then, she involve with some nasty things maybe drug, prostitution etc made her life miserable and low. singer express that he wants her old "teratai" just like before and don't mind her past just accept who she is and hopefully the teratai will bloom once more. just my two scent.

puteri jalanan a.k.a annur said...

tententen,betul tu...teratai penuh dengan falsafah,dapat dilihat dari berbagai sudut,terima kasih utk info baru pasal teratai,persepsi yg baik...:)

jemput datang ke blog baru annur,

2selendangkuning@blogspot.com