hud-seroja-esa-budi bahasa-akhlak-ikhlas-raja segala unsur-imam mahdi-panji hitam-bani tamim-sirah

puzzles

hud-seroja-esa-budi bahasa-akhlak-ikhlas-raja segala unsur-imam mahdi-panji hitam-bani tamim-sirah nabi saw dan pengulangannya di akhir zaman-rahsia no 1 dan 9-kaitan imam mahdi dan helang-misteri tabut dan persoalan2 berkaitannya-melayu dan kekuatannya-nabi Nuh as-Raja Ahmad-teori relatif-penciptaan manusia-rahsia bismillah-philosophy of lotus in buddhism-mawar sbg lambang kesufian-matrix dari kacamata sufi-nursyahadah-teknologi pembangkitan memori dari al Quran-Rasulullah saw sbg manusia fitrah-nurunnur-formula sabar-formula ikhlas-makna,puji dan taat-lirik2 best-riba' dan kaitannya dgn dajjal-riba' sebagai penghapus ikhlas-titik kebangkitan akhir zaman,strategi kebangkitan~~~~~~

Friday 16 December 2011

Jangan sedih jika anda susah...bersyukurlah...

salam kepada semua...
selawat dan salam kita semua tujukan buat Nabi Muhammad saw...para ahlul bait,para sahabat,serta mereka yang sejalan dengannya...semoga makin ramai yang rindukan baginda saw sebagaimana baginda saw rindukan kita semua pada 1400++ tahun yang lalu..lama da baginda saw tinggalkan kita...hmm...
apa khabar anda semua...harap2 semua pun sentiasa dalam bimbinganNya...insyaAllah..



Satu ketika, saya berjalan ditepi jalan...banyak kereta2 dan kenderaan lalu lalang...walaupun bising keadaannya,tapi saya rasa sunyi...hanya saya dan diri saya sahaja saya rasakan di waktu tu...kemudian saya lihat di tepi jalan...banyak lalang2...banyak bunga2 kecil...dan rumput2 menghijau...walaupun tak teratur kedudukannya tetapi semua tu sangat indah...dan saya terus terfikir...ada bagusnya saya jadi pejalan kaki...dapat saya lihat semua ni...dan saya juga sempat terfikir...kadang2 tekanan yang direka oleh dajjal dan iblis untuk manusia ada bagusnya juga...

terutama untuk kita,bangsa yang bagi saya agak kebawah di dalam negara ni...terutama dalam soal ekonomi...kebanyakan orang kita menjadi kuli2 bawahan...kerja makan gaji...harga barang makin naik,tapi gaji tak naik2 pun...makin lama makin tertekan...nak makan pun fikir2 bajet yang ada....tengok sen dalam poket,cukup ke tidak...kadang2 sampai kira sen2 yang ada dalam poket...inilah realitinya....dan di satu kehidupan yang lain,duit seolah satu permainan nombor...naik turun...tiap2 hari duit masuk mencecah 4 angka...sekali pandang bahagianya...tapi timbul rasa bersyukur bila tengok kebanyakan mereka2 yang begini,kurang budi bahasanya...duit dicampak2...orang takda duit terus je pandang hina..."sambil fikir,takkan itupun takda duit???"...nilainya manusia itu bagi mereka ditimbang dengan kedudukan dan wangnya...saya cuma diam sambil kesal dan benci melihat semua drama ni...drama gelak tawa orang2 kaya...memang memualkan...


dan berbalik kepada tadi...ada bagusnya berada di bawah...merasa kesusahan dan realiti hidup di bumi Malaysia ni...bila kita susah,kita akan hargai rasa senang...bagi mereka yang pernah dahaga,pasti tahu menghargai nikmatnya setitik air...sebab itu selalunya Tuhan akan beri kita nikmat...dan tarik balik bila kita da tak hargai nikmat tu...dan Dia akan bagi semula bila kita sedar dan tahu menghargai setiap apa yang Dia kurniakan...psikologi mudah...beri,tarik dan beri semula...

bagi mereka yang hidupnya diselubungi masalah,derita,kesusahan,banyak2kan bersabar sambil bersyukur dengan apa yang ada...jika anda belum ada rezeki punya kenderaan sendiri,anda harus bersyukur di Malaysia masih ada bas untuk anda kemana2...jika anda belum ada rezeki untuk merasa makanan yang enak,anda harus bersyukur kerana masih punya makanan untuk dimakan...anda harus bersyukur masih punya kudrat untuk bekerja dan tidak perlu memegang gelas di tepi2 jalan mengharapkan belas kasihan orang...


anda tahu harganya sebiji nasi?and takkan tahu jika anda belum rasa lapar tapi tiada benda untuk dimakan...macam dalam gambar ni...baru kita tahu mahal harganya sebiji nasi Tuhan beri pada kita...



anda tahu harganya segayung air?anda takkan tahu selagi anda belum rasa ketiadaan air di tempat2 anda...saya ingat lagi dulu,masa terdesak,air takda...dengan segayung air,macam2 boleh dibuat...boleh mandi,boleh gosok gigi,macam2...tapi bila ada air banyak,sebaldi pun macam tak cukup2...jangan mengeluh jika Allah tarik nikmat dari anda...sebenarnya Dia ingin anda menjadi seorang yang tahu menghargai harga setiap nikmat yang Dia berikan...Dia sayangkan anda,dan Dia tahu jika dia beri,beri dan terus beri,nanti anda akan kufur nikmat...lebih baik begini; beri,tarik dan beri semula...

saya suka tunggu bas,lihat gelagat manusia2...inilah hidup golongan pertengahan...hidupnya cukup2 je...cukup2 makan orang kata...dan dulu saya pernah jadi golongan yang lebih rendah daripada pertengahan...kira golongan bawahan...takda duit nak makan...takda sen nak beli baju untuk bekerja...takde kedrat nak mulakan hidup...tapi rahmat Allah memang besar...dapat jugak saya hidup sampai sekarang...Alhamdulillah...

dulu,saya ada segala macam alat yang moden...laptop,hp canggih2...tapi masa tu saya adalah seorang yang pandang remeh dengan semua ni...sebab senang dapat...tapi bila ditarik semuanya saya jadi tahu mana lantai saya pijak,saya jadi tahu mana langit yang saya junjung...saya jadi nampak dengan bunga2 di tepi jalan,saya baru nampak dengan rumput yang menghijau ciptaan Tuhan...saya jadi tahu rasa bersyukur dengan segala yang sedikit...bak lagu Jamal Abdillah,mati hidup semula...memang benar,dulu saya hidup...tapi sebenarnya mati secara hakikat...tapi sekarang,Tuhan kembali menghidupkan saya...saya bersyukur walaupun hidup tak sesenang rakan2 lain...

saya tahu dengan cara ni,banyak pengajaran Tuhan beri pada saya...sekarang semut yang angkat makanan kat tepi kaki saya pun saya kesian...dulu,jangan cakapla...rasa nak pijak je semut2 tu semua...

apa yang saya beritahu bukanlah untuk menjaja kisah hidup saya pada anda semua...tapi ambillah pengajaran di sebalik cerita saya ni...

jangan sedih jika hidup anda susah...sebab dari situ banyak pengajaran Tuhan beri pada anda daripada hidup orang2 kaya yang penuh pura2 dan banyak lalainya...duit banyak,tapi budi bahasa macam da tak penting lagi da,sopan santun macam sampah tepi jalan je dibuatnya...tapi tak semua macam tu...itu saya akui...anda yang tak buat macam tu,tentu2 bukan mereka yang saya maksudkan...harap janganla ada sesiapa yang salah sangka dengan artikel ni...ini cuma pandangan umum...

wallahualam...itu sahaja buat kali ni...sekadar perkongsian rasa...harap ada manfaatnya...insyaAllah...

papapun layann lagu abang Jamal kita ni ye...

No comments: